خط ﺗﻮﻟﯿﺪ فرآوری شیر

خط تولید فرآوری شیر استیل‌پایاب

خطوط دریافت شیر

کامیون‌­های حامل شیر، به محض ورود به شرکت وارد جایگاه دریافت شیر می‌شوند. جهت جلوگیری از وقوع لیپوسیز، بهتر است تنش­‌های مکانیکی اعمالی به شیر حداقل باشد. از این‌رو تخلیه ثقلی به سایر روش‌­ها ترجیح داده می‌شود.

پاستوریزه شیر

فرآیند پاستوریزه شیر عبارت است از نوعی فرآیند حرارتی روی شیر که قادر است باسیل سل را به طور کامل نابود کند بدون آن‌که اثر نامطلوب و ناخواسته­ دیگری بر روی شیر بگذارد. از آن‌جایی که باسیل سل مقاوم‌­ترین عامل بیماری­­‌زای شیر است، از بین رفتن آن تضمین از بین رفتن سایر عوامل بیماری‌­زا نیز ارزیابی می­‌شود. باسیل سل در دمای 72-75 سانتی‌گراد و زمان 16–20 ثانیه از بین می­‌رود. جدای از میکروارگانیزم­‌های بیماری‌­زا، شیر حاوی میکروارگانیزم­‌هایی است که بر طعم و ماندگاری سایر فراورده‌­های لبنی اثر مخرب دارد. لذا هدف دوم فرآیند پاستور از بین بردن همین میکروارگانیزم­‌هاست. از آن‌جایی که آنزیم فسفاتاز همواره در شیر خام موجود است و این آنزیم توسط فرآیند پاستور به راحتی از بین می­‌رود، نبود آنزیم فسفاتاز در شیر پاستوریزه صحت انجام فرآیند را تایید می­‌کند.

پاستوریزه شیر

استریل و گندزدایی خطوط، غالبا در ابتدای روز و قبل از شروع تولید انجام می­‌شود. این کار با آب 90-95 سانتی‌گراد و به مدت 10 الی 15 دقیقه انجام می­‌شود.

بنابر نیازمندی­‌ها و نوع طراحی صورت گرفته، برای واحد CIP چیدمان­‌ها و طرح‌های گوناگونی می­‌توان متصور بود؛ برای مثال یک واحد CIP می‌­تواند برای هر خط ارسال یک هیتر جداگانه داشته باشد و یا این‌که این هیترها را می‌­توان در مسیر سیرکولاسیون هر تانک نصب کرد. به طور کلی، جامع­‌ترین طراحی یک واحد CIP، شامل 5 تانک برای سود، اسید، آب داغ، آب تازه و آب بازیافتی است. با این حال تاکید می‌شود بهترین طراحی باید با در نظر گرفتن ویژگی­‌های مخصوص هر پروژه به دست بیاید.